Marketingtip: De kracht van jouw ‘Waarom’

Succesvolle bedrijven onderscheiden zich van minder succesvolle bedrijven omdat ze beter kunnen aangeven waarom ze doen wat ze doenen wat ze ermee willen bereiken. Organisaties die beginnen met hun 'waarom' zijn volgens Simon Sinek niet alleen succesvoller en innovatiever, bedrijven die hun waarom of purpose vinden, werken ook met meer plezier. Kortgezegd: mensen kopen niet wat je doet, maar waarom je het doet.

De Gouden Cirkel van Simon Sinek is een model voor de positionering van een merk, product of dienst. Volgens Sinek weten de meeste bedrijven goed 'wat' ze doen. Ze weten vaak ook heel goed 'hoe' ze dat anders en beter doen dan anderen. Maar slechts weinig bedrijven kunnen uitleggen 'waarom' ze doen wat ze doen. En juist dít Waarom zorgt ervoor dat mensen, potentiële klanten en medewerkers, bij jouw organisatie willen horen. Het spreekt mensen aan om over hun bestaansreden, drijfveren en doelen na te denken.

De vraag 'Waarom doen we wat we doen?' lijkt enorm simpel. Het antwoord op de vraag is in de praktijk echter lastig. Het is lastig om totde kern te komen en niet te vervallen in algemeenheden die bij elke organisatie kunnen passen.

Deze vragen kunnen jou helpen bij het formuleren van het Waarom van jouw organisatie:

  • Wat is belangrijker dan winst maken?
  • Wat zijn drie dingen waar je het meest trots op bent?
  • Waar geloof jij in?
  • Waar ben je van overtuigd?
  • Waar erger jij je bij andere bedrijven aan?
  • Welke eigenschappen typeren jouw bedrijf en jouw medewerkers?
  • Hoe ga je met klanten en medewerkers om?
  • Wat zijn onze overtuigingen?
  • Wat zijn onze drijfveren? Waar worden wij als bedrijf gelukkig van?
  • Waarom komen wij elke ochtend ons bed uit?
  • Én waarom is dat belangrijk voor anderen?

Een krachtige ‘why’ boodschap helpt om de aandacht te krijgen van potentiële klanten en medewerkers voor jouw bedrijf. Dat je bijdraagt aan een goede gezondheid van mensen, dat je de wereld voedt, dat je de wereld wat mooier wilt achterlaten. Dat zijn bijvoorbeeld allemaal dingen die jongeren, jouw toekomstige medewerkers, inspireren.