AgroLeeft ging in gesprek met een tiental leerlingen en stelde de vraag: 'Wanneer en waarom heb jij voor de agrosector gekozen?' Voor veel jongeren is de keuze voor een agrarische middelbare school als CITAVERDE College Horst een belangrijke eerste stap in de agrosector. We spraken met eerstejaars vmbo-leerlingen en eerstejaars mbo-leerlingen van het CITAVERDE College en brachten aan de hand van deze gesprekken de belangrijkste behoeften van vmbo-leerlingen, basisschoolleerlingen en de ouders van basisschoolleerlingen in kaart. In deze blog geven we 13 tips aan agrarische ondernemers om (gezamenlijk) jongeren enthousiast te maken voor onze prachtige sector. 

1-720

Belangrijkste behoeften basisschoolleerling die middelbare school gaat kiezen:

''Jij vindt praktijk leuker dan theorie en bent liever buiten dan binnen. Je ziet de middelbare school als een nieuw hoofdstuk in jouw leven en je vindt het fijn om op een kleinere school te beginnen aan dit nieuwe avontuur. Je wilt cool gevonden worden en nieuwe vrienden en vriendinnen maken.''

Voor een uitgebreidere propositie vanuit CITAVERDE naar basisschoolleerlingen klik hier:

 

Belangrijkste behoeften: Ouders basisschoolleerling die middelbare school gaat kiezen:

''Jij wilt dat je kind terecht komt op een goed-passende school waar hij zich thuis voelt. Dat er genoeg individuele aandacht voor jouw kind is zodat hij zijn maximale niveau haalt. Je vindt het belangrijk dat jouw kind na deze opleiding, de goede studiekeuze maakt en een goede baan vindt.''

Voor een uitgebreidere propositie vanuit CITAVERDE naar ouders van basisschoolleerlingen klik hier: 

 

Belangrijkste behoeften vmbo-leerling die een mbo-opleiding gaat kiezen:

''Wij hoeven bij jou niet aan te komen met ‘samen voor een duurzame wereld’. Je vindt grote machines en technologie interessant, maar vindt het bovenal belangrijk om niet de hele dag in de boeken te zitten. Praktijk. Je weet wat je wilt en jij (niet jouw ouders) kiest gericht voor een opleiding, niet zozeer voor een school of sector.''

Voor een uitgebreidere propositie vanuit CITAVERDE naar vmbo-leerlingen klik hier:

 

Hoe kun jij er als agrarische ondernemer voor zorgen dat meer kinderen, hun ouders en jongeren kiezen voor een agrarische opleiding? Hier volgen 13 tips:

1. Maak basisschoolleraren enthousiast voor de agrosector, zij spelen een belangrijke rol in de studiekeuze van een kind.

2. Maak samen met andere agrarische ondernemers een video ter promotie van de agrosector, verspreid deze online en laten de video zien tijdens open dagen van middelbare scholen. Belangrijke thema's: praktijk, techniek, buiten les/werk, samenwerking met bedrijven, baangarantie.

3. Start een adviesraad van agrarische ondernemers die gebeld kan worden door twijfelende ouders.

4. Start (met een aantal bedrijven samen) met Facebookadvertenties gericht op ouders in de weken voordat ze samen met hun kinderen een keuze maken voor een opleiding.

5. Facebookadvertenties - gericht op basisschoolleraren - die de sector in het juiste daglicht zetten. De leraar is het belangrijkste en effectiefste kanaal om zo veel mogelijk kinderen enthousiast te maken voor de sector.

6. Blijf aanhalen in alle communicatie dat het kind zich in een gave en belangrijke sector gaat bevinden met baangarantie.

7. Communiceer op alle kanalen dat je als ondernemer het volgende belangrijk vindt:

    a. Je wilt dat elke medewerker en stagiair het maximale uit zichzelf halen.
    b. Je biedt banen en stageplekken aan die studenten leuk vinden en waarbij ze veel leren.

8. Laat bij voorlichtingen van scholen aan ouders zien welke banen er mogelijk zijn per opleiding.

9. Communiceer dat studenten vaak efficiënter kunnen leren in het bedrijfsleven. Je bereikt sneller een hoger niveau. Je hoeft dus niet per se door te leren. De ‘hoogst mogelijke’ opleiding is niet altijd de beste keuze is. Het geluk van de student staat voorop.

10. Maak samen met andere agrarische ondernemers een agro-website (werken in de agro) waarin alle gave agrarische banen en bedrijven in de regio samen op staan en waar ze samen een aantrekkelijk beeld van de sector laten zien.

11. Nodig hele basisschoolklassen uit voor meeloopdagen op jouw bedrijf.

12. Geef voorlichtingen aan opleidingen, ouders en kinderen over hoe werken in de écht agrosector is: Hoe gaat het er in de praktijk aan toe?

13. Enthousiasmeer kinderen en studenten met gave (drone)video’s en interessante producten, machines en technieken op open dagen van scholen.