WhatsApp Image 2018-12-12 at 14.06.24Studenten van CITARVERDE organiseerden op 12 december 2018 een symposium met als thema ‘Droogte in Nederland.’ Door het organiseren van dit symposium over een actueel thema binnen de sector leggen studenten zelf actief de verbinding tussen studenten en bedrijfsleven. Op het symposium werd gesproken door een aantal sprekers uit het bedrijfsleven.

De zomer van 2018 werd gekenmerkt door hoge temperaturen en ernstig neerslagtekort. Weersomstandigheden die verre van ideaal zijn voor de landbouw/tuinbouw sector. Dit was de aanleiding voor een aantal CITAVERDE-studenten om het symposium ‘Droogte in Nederland te organiseren. Tijdens het evenement werd het onderwerp vanuit verschillende hoeken belicht door verschillende deskundigen: een agronoom, een meteoroloog, een agrarisch ondernemer en een irrigatie specialist. 

Door het organiseren van het evenement ontwikkelen de studenten organisatie- en communicatievaardigheden én leggen ze zelf actief de verbinding met het bedrijfsleven. De organisatie bestond uit zo’n 20 derdejaars MBO-studenten waaronder Guus Joosten. Guus vertelt: “Ik heb heel veel geleerd van de organisatie van het symposium. Het contact met de sprekers vond ik erg leuk en leerzaam. We hebben gekozen voor dit onderwerp omdat het relevant en actueel is. Het meest interessant vond ik de informatie over de klimaatverandering en hoe lang het al speelt. Dit was voor alle studenten een eyeopener.”

De sprekers: 

Hans van der Staak - Agronoom

Leon Rademakers - Meteoroloog

Martijn Derikx - Agrarisch ondernemer

Ton Lavrijsen - Smits irrigatie

 

Ondernemend onderwijs
De agrosector heeft zich in de laatste decennia ontzettend snel ontwikkeld. Eén van de doelstellingen van AgroLeeft is ervoor zorgen dat het agrarisch onderwijs zo goed mogelijk aansluit bij de praktijk. Het onderwijs kan het bedrijfsleven echter nooit volledig bijbenen. De studenten van nu moeten worden klaargestoomd voor werkzaamheden en situaties die nu nog niet bestaan. CITAVERDE College speelt hier op door studenten niet alleen vaktechnisch op te leiden, maar ze ook ondernemendheid en communicatievaardigheden bij te brengen. Het symposium is hier een mooi voorbeeld van.