De aula van het CITAVERDE College in Hegelsom was woensdag 21 september gevuld met zo’n 150 nieuwsgierige leerlingen en docenten. Zij namen deel aan een AgroLeeft-inspiratiesessie over duurzaam ondernemen in een internationale Greenport-regio. In het avondprogramma waren regionale ondernemers aan de beurt.

Rob Baan, eigenaar van Koppert Cress, deed de aftrap met zijn scherpe visie: hij wil dat Nederland in 2025 de gezondste delta van de wereld is. Zijn focus ligt op de juiste voeding en leefstijl. En dat is waar de leerlingen in beeld komen: zij zijn de toekomst van de tuin- en landbouw. Rob Baan adviseert jongeren om te kijken naar de impact die voeding op de wereld heeft en hoe voedsel duurzaam geproduceerd kan worden.

Hij geeft een voorbeeld van de voordelen die het eten van tomaten met zich meebrengt voor de gezondheid. “Breng het anders. Je verkoopt geen tomaten per kilo, je verkoopt een groene apotheek. Denk altijd na over de impact van je product. Ben je goed en integer bezig?” Waar Rob Baan zijn stip aan de horizon zette, beschreef zijn compagnon Theo Cuppen hoe hij vindt dat je daar moet komen. “Omarm het verschil en werk samen”, was zijn devies.

De heren waren uitgenodigd naar aanleiding van een bezoek van docenten aan hun bedrijf. Toen een leraar hen vroeg wat ze hun leerlingen volgens hen moesten leren, antwoordden Baan en Cuppen: “Dat wat jullie zelf niet weten.” Zij doelden daarmee op het feit dat de meeste leerlingen wel weten hoe ze een tomaat moeten telen of een koe moeten melken. “Maar wat je niet weet, daar liggen de kansen. Je moet kansen leren herkennen als ze voorbij komen”, stellen de heren. “Pak kansen die niet voor je voeten liggen. Bedenk voor jezelf: wat doet iedereen niet?”

Hoe Koppert Cress dat opgepakt heeft, konden de leerlingen na de sessie proeven. Koppert Cress is gespecialiseerd in zaailingen van planten met een unieke smaak, geur of gevoel. Van plantjes met honing- of pastichesmaak tot een geel bloemetje dat een tintelend gevoel opwekte. “Daar hebben ze een drankje van gemaakt. Je verkoopt dan een belevenis, geen tintelend bloemetje. Dat is de toegevoegde waarde, de impact van je product”, illustreert Baan.

De studenten waren erg enthousiast na de sessie. Studente Greenport Production Jacky: “Je leert zo veel breder kijken dan je vakgebied. Het is superinteressant om van anderen te zien hoe zij het doen.” Medestudente Sharon (Greenport Retail) valt haar bij: “Blijven komen met ideeën, iets unieks maken. Ik weet nog niet precies hoe ik dat zou doen, maar het is goed om er over na te blijven denken.” Student Tom vindt de sessie in elk geval geslaagd: “Hier heb ik in de toekomst echt iets aan. Je leert zo dat je echt meer moet doen dan gewoon produceren en kijken waar het eindigt. Ik weet dat ik straks een plek op de markt moet creëren.”

Tijdens de sessie bleek dat studenten ondernemerschap voor zichzelf als belangrijkste vaardigheid voor de toekomst zien. Wanneer ze gevraagd werden wat zij denken wat ondernemers belangrijk vinden, komt vakmanschap om de hoek. Ondernemers vinden communiceren echter ook belangrijk, bleek ’s avonds. Toen was het de beurt aan zo’n veertig AgroLeeft-ondernemers uit de regio en hun genodigden, CITAVERDE-docenten en afgevaardigden van gemeente Horst aan de Maas. Ook zij bespraken met Baan en Cuppen het buiten de comfortzone treden en elkaar blijven prikkelen met niéuwe verhalen en verlieten de avond geïnspireerd.

  • Rob Baan: De tuinbouw als groene apotheek
  • Stemmen op stellingen via mobiele telefoons